Crea't ha participat en el disseny i la producció de l'exposició que s'ha presentat al Centre Cultural Calisay d'Arenys de Mar dedicada al centenari de l'inici de les obres del Port d'Arenys i com ha marcat la història del darrer segle de la vila. L'exposició ha comptat amb la col·laboració de l'Arxiu Històric Fidel Fira i el Museu d'Arenys que ha assessorat i cedit materials dels seus fons. Un element destacable del conjunt de la mostra es el fet que la gran majoria d'imatges són extretes de postals turístiques.
L’autorizació de la construcció del Port d’Arenys -concedida el 21 de novembre 1917 per acord del Consell de Ministres de l'epoca- és l'element de partida per commemorar el centenari de la construcció del Port d'Arenys. Les primeres obres no van començar fins quatre anys més tard i es van allargar durant més de quaranta anys. Els antecents de la construcció del Port i el seu paper transformador de l'economia, l'urbanisme i la societat arenyenca són elements que s'expliquen a l'exposició "El Moll. Port d'Arenys 1917-2017" que es presenta aquest mes de novembre al Centre Cultural Calisay d'Arenys de Mar.
Els antendents i el temporal de 1911
L'exposició fa una primera presentació dels antecedents del Port, bàsicament en la demanda de disposar d'un espai segur per la navegació i la varada. Una reivindicació que es remuntava al finals del segle XVIII i que arran del temporal de 1911 es va incrementar i es va activar una Comissió que va promoure la petició d'un port de refugi. A l'exposició s'explica que "el temporal del 31 de gener de 1911 es considerat el més tràgic dels darrer segle a Catalunya. El canvi de temps va sorprendre a les barques feinejant a mar i el temporal va durar tota la nit. Arenys no va haver de lamentar cap víctima però van morir una trentena de pescadors del Maresme i va haver-hi fins a 140 morts a la costes de Catalunya i València. Es van perdre desenes de barques..." . Una imatge de la platja d'Arenys, el mateix 1911, i uns exvots ajuden a contextualitzar l'època i la duresa de la vida a mar.
Les obres
L’obra del port s’adjudicà al constructor arenyenc Francesc Solé -en València- que, amb moltes dificultats tècniques i econòmiques, va treballar-hi fins a 1931. El 1947 es va remprendre les obres que van durar fins a 1961. Els anys 1990 es va fer una nova ampliació a la darsena pesquera i el varador. El 2017 s’ha inaugurat tota una nova reforma de l’escollera de ponent orientada als serveis de restauració i oci. L'exposició també detalla com paral·lelament a les obres es reorganitza la pesca, amb l'arribada de pescadors rapitencs i andalusos quevan portar coneixement i noves maneres de pescari navegar. També creix la nàutica d'esbarjo amb els nous espais per clubs esportius, drassanes i serveis nàutics.
El Moll
L'exposició clou amb una darrera part per explicar el projecte EL MOLL té com a eix principal de la seva activitat la preservació del patrimoni nàutic i la cultura marinera i ho fa promovent la navegació clàssica i tradicional. Hi ha una mostra gràfica dels diversos projectes i activitats que s'han impulsat des de 2014 amb l'objectiu d’impulsar noves activitats econòmiques i oficis, nous projectes culturals, d’esbarjo i oci relacionats amb l’àmbit nàutic i marítim.
L'exposició es podrà visitar durant tot el mes de novembre: els divendres, de 6 a dos quarts de nou de la nit, i els dissabtes i diumenge, d'11 a 1 del migdia i de 6 de la tarda a dos quarts de nou.